Szersze, miękkie siodełko, rama najczęściej pozbawiona górnej rury, stylowy wygląd i koszyk zamocowany na kierownicy - tak najczęściej wygląda typowy rower miejski. Kupujemy go z uwagi na wartość użytkową - chcemy łatwo i bez korków przemieszczać się po mieście, dojeżdżać do szkoły, pracy lub w inne miejsca. Chociaż w aglomeracjach poruszamy się przede wszystkim po płaskich (ale niekoniecznie równych) jezdniach i chodnikach, popularne damki mają zazwyczaj amortyzowaną sztycę.
Na tych jednośladach jeździmy w pozycji niemal wyprostowanej, więc ograniczenie wstrząsów przenoszonych na dolne partie kręgosłupa i pośladki ma spore znaczenie dla kierującego pojazdem, tym bardziej że w miastach nie brakuje wysokich krawężników. Wybierając rower miejski, warto skupić się również na z pozoru błahych, ale istotnych detalach, takich jak: podpórka (stopka) do parkowania sprzętu, błotnik chroniący przed ochlapaniem, osłona na łańcuch, bagażnik, oświetlenie czy dzwonek. Dokupowanie kolejnych elementów oddzielnie może okazać się dość uciążliwe.