Taliowanie narty / Dlaczego narta ma kształt?

Wszyscy producenci nieustanie doskonalą swoje produkty starając za pomocą ciągłego miksowania i zmian w kombinacjach tali nart, camberu i głębokości rockera znaleźć odpowiednie ustawienie cech. Ma to na celu osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, ale przede wszystkim zapewnić narciarzowi pewne i komfortowe prowadzenie narty wraz z lekkością i łatwością inicjacji skrętu.

Talia nart - określamy ją w oparciu o różnicę pomiędzy dziobami, najwęższym punktem (przypadającym zazwyczaj na element pod wiązaniem) a piętą nart. W oparciu o talię możemy w przybliżony sposób określić parametry skrętne narty, noszenie w śniegu, sposób zachowania w różnych warunkach terenowo śniegowych. Dodatkowo po sposobie wyprowadzenia dziobów oraz podcięcia piętek nart określamy jej "charakter".

Wiemy już, że krój narty jest określany przez szerokość dziobu, talii i piętki. Zwykle im węższa jest narta w talii w porównaniu z szerokością dziobów i piętek, tym głębszy jest jej krój boczny (a zatem krótszy promień skrętu). Narty z krótszym promieniem skrętu są lepsze do szybkich skrętów i jazdy na stoku, podczas gdy narty z dłuższym promieniem skrętu są lepsze do bardziej rozciągniętych linii i są bardziej stabilne przy wyższych prędkościach.

Narty z głębokim taliowaniem i promieniem skrętu mniejszym niż 16 m to generalnie modele zorientowane na carve, przeznaczone na stoki, podczas gdy narty z bardziej płytkimi taliami i promieniem skrętu powyżej 20 m to generalnie modele do dużych gór, lepsze dla większych linii i bardziej stabilne na wyższych prędkości.

Camber czyli co?

Camber - klasyczny profil narty informujący o sposobie w jaki narciarz/rka będzie zmuszony "pracować". Obecnie profile full camber (pełen camber bez rockera) wybierane są przez narciarzy świadomych chcących doskonalić swoje umiejętności lub preferujących narty bardziej angażujące. 

Narty z tradycyjnym wygięciem pod stopą do góry i zazwyczaj najlepiej nadają się do jazdy na twardym śniegu. Ten łuk zapewnia większą precyzję na stokach, oferując większy kontakt i trzymanie krawędzi, dzięki czemu camber jest idealny do nart wyścigowych lub bardziej zorientowanych na "wycinanie skrętów".

Rocker

Rocker - jest to wypłaszczenie cambera, które pozwala na szybszą i łatwiejszą inicjację skrętu. Dzięki temu możesz skręcić, szybciej (co ma znaczenie dla osób początkujących), łatwiej (narta jest wstępnie dociśnięta więc nie wymaga takich umiejętności technicznych). Brzmi to jak rozwiązanie dla początkujących, ale rocker znajdziemy praktycznie w każdej grupie nart. Pozwala on zwiększenie stabilności i wszechstronności nart bez negatywnego wpływu na narciarza. 

Narty z kierunkowym rockerem (znane również jako tip rocker lub early rise rocker) są zazwyczaj bardziej uniwersalne na nieuczesanym śniegu. Czubki nart z kierunkowym rockerem wyginają się do góry wcześniej niż narty z tradycyjnym camberem. Ten wczesny rocker o wczesnym wzniesieniu lepiej radzi sobie z nierozgarniętym śniegiem i nierównościami oraz pozwala łatwiej inicjować skręty i obroty. Z tego powodu narty z rockerem kierunkowym są często bardziej wszechstronnymi modelami all-mountain. 

Full Rocker / Narty w konstrukcji pełnego rockera

Narty z pełnym rockerem (znane również jako reverse camber) pojawiły się na rynku około 15 lat temu w postaci Volant Spatula. Teoria głosiła, że ​​narty, które wyginają się w górę od czubka i pięty buta (jak narty wodne lub deska surfingowa) będą lepiej działać na miękkim śniegu. I nie uwieerzysz, ale tak właśnie jest! Tradycyjny camber jest świetny do mocnego trzymania krawędzi na twardym śniegu, ale narty full rocker lepiej radzą sobie w puchu i nieprzygotowanym śniegu. Pozwalają łatwiej inicjować skręty i ogólnie mają bardziej zwrotne i zabawne wrażenia.

Hybrid Rocker / Różne odmiany rockera - idea

Technologia Rocker ewoluowała od czasów Saucer Boy do tego stopnia, że ​​hybrydowe profile rocker i camber są praktycznie normą. Najbardziej rozpowszechnioną formą rockera hybrydowego jest prawdopodobnie tradycyjny camber pod stopą z rockerem na dziobie i ogonie (czasami znany jako rocker / camber / rocker), oferujący wszechstronną wydajność na szlaku i poza nim. Ten profil często występuje w modelach all-mountain i freeride

Ta strona wykorzystuje pliki cookie dla lepszego działania serwisu. Możesz zablokować pliki cookie w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji w Polityce Prywatności tej strony. Kliknij tutaj